Thursday, February 17, 2011

SETIAP 'SEN' ADA NILAINYA !!!

Salam hormat semua, semoga sihat hendaknya. Bila sebut sahaja Bukit Merah Lake Town, ianya terlalu sinonim dengan taman tema air (waterpark), mungkin juga kerana publisiti atau promosi yang diberi oleh media massa menyebabkan beberapa lokasi pelancongan menarik dan lebih 'adventure' berhampiran Bukit Merah Lake Town, seakan-akan tenggelam akibat 'propaganda' pelancongan yang hebat namun kadangkala tidak memberi manafaat secara maksima kepada para pelancong. Saya mendengar keluhan 'pelancong tulen' yang mahukan  jadual atau aktiviti pelancongan yang 'padat' dan berbaloi !! Maklumlah, kos perjalanan  tidak termasuk makan-minum serta perbelanjaan lain mencecah ratusan ringgit, terutamanya bagi mereka yang datang dari negeri-negeri di selatan atau pantai timur Malaysia. Dalam ertikata lain, mereka mahukan lebih banyak lokasi-lokasi pelancongan di kawasan berhampiran untuk dilawati bersama keluarga atau bersama rakan dan taulan. Sebagai sebahagian dari anda, saya juga memahami kehendak dan aspirasi para sahabat semua !! Jom..optimum serta maksimakan, waktu melancong dengan pelbagai aktiviti yang lebih 'adventure' dan unik dengan meneroka pengalaman baru untuk mendapat kepuasan dari setiap sen yang diperuntukan 'atas nama' PELANCONGAN.

Tarikan pelancongan utama yang terletak berhampiran Taiping atau Bukit Merah adalah 'Fireflies' atau kelip-kelip di Kg. Dew yang terletak beberapa kilometer sahaja dari tol Kamunting (Taiping Utara) ianya juga boleh dimasuki dari jalan lama Bagan Serai yang menghala ke Taiping (jika anda menginap di Bukit Merah). 

kelip-kelip/fireflies (cuba perhatikan cahaya yg dikeluarkan dari anggota serangga tersebut)

Menurut fakta sains, cahaya yang terhasil pd kelip-kelip disebabkan oleh campuran dua bahan kimia berserta oksigen menerusi proses yang dinamakan sebagai 'bioluminescence'. Juga difahamkan, spesies kelip-kelip yang terdapat di Malaysia adalah antara yang paling unik di dunia dari segi kerlipan cahaya !!!


Pengalaman menaiki bot utk melihat serangga unik tersebut (foto ehsan, fireflyzone.blogspot)


Hanya terdapat beberapa lokasi di dunia sahaja yg mempunyai tarikan unik kelip-kelip!! (foto: fireflyzone.blogspot)


Bagi para pelancong yang berminat dgn tapak pra-sejarah lokasi
penempatan manusia purba di Pulau Kelumpang disahkan wujud sejak abad kedua dan paling lama pernah ditemui.


“Ini adalah kali pertama kita mendapat keputusan kiraan tarikh secara tepat dan lengkap dan ia boleh dijadikan pegangan dalam mana-mana kajian. Sebelum ini, ada juga kajian ke atas penemuan kulit kerang dan sampel lain,” katanya.

Tarikan pelancongan yang tidak kurang hebatnya adalah, Kuala Gula Bird Sanctuary Park', ianya terletak sekitar 15-20 kilometer sahaja dari Bukit Merah Lake Town. Ianya merupakan sebuah lokasi yang tenang lagi mendamaikan dan amat baik sebagai lokasi pelancongan yang memberi manafaat kepada anak-anak anda. Selain itu, di kawasan sekitarnya juga terdapat hidangan 'kari Sembilang' yang amat istimewa, sungguh lazat bila dimakan dgn nasi putih ketika masih panas. Saya memberi 'credit' kepada masakan resepi tradisi ini kerana pernah menikmatinya... 


Jika bernasib baik, anda akan berpeluang utk melihat spesies burang dari beberapa lokasi di dunia yg menjadikan kuala gula sebagai lokasi persinggahan


Jeti di Kuala Gula
Akhir kata dari saya "jadilah pelancong yang bijak, rancang percutian anda'....selamat bercuti..

No comments:

Post a Comment