Tuesday, January 4, 2011

Ada apa dengan TAIPING?

Salam hormat kepada semua, salam persahabatan dan apa jua ungkapan yang baik ditujukan kepada semua pembaca blog ini...

Okey..kepada pembaca yang tercari-cari lokasi yang sesuai untuk bercuti dengan bajet yang berpatutan, saya mengesyorkan 'TAIPING' sebagai destinasi pilihan. Saya tidak berhasrat untuk menceritakan sejarah dan asal usul Taiping, namun sebagai anak jati Taiping, bandar ini memang sarat dengan berbagai sejarah dan warisan serta tidak hairanlah jika ianya digelar sebagai bandar warisan. Untuk informasi, jika Jelebu dikenali sebagai lokasi yang mendapat taburan hujan terendah, syukur Alhamdulillah..TAPING pula merupakan bandar yang mempunyai taburan hujan terbanyak. Namun, jika diperhatikan fenomena banjir tidak mencatatkan lokasi ini sebagai kawasan banjir, hujan telah menjadikan TAIPING bumi yang menghijau dan subur (dari segi tumbuhan dan kadar kelahiran bayi di Hospital ).

Apa yang anda perlu tahu tentang Taiping ialah, lokasi pelancongan utamanya terletak berdekatan diantara satu dengan yang lain, seperti :

1. TAMAN TASIK TAIPING
2. ZOO TAIPING & NITE SAFARI
3. MUZIUM TAIPING 
4. BUKIT LARUT(MAXWELL HILL)
5. AIR TERJUN BURMESE POOL
6. KOLAM RENANG KEMAHKOTAAN
7. TUGU PERINGATAN PERANG


Jika saya tidak salah, ianya berada sekitar radius sekitar 5 kilometer sahaja !! Lokasi pelancongan yang berdekatan ini memberi manfaat yang besar kepada para pelancong bukan sahaja dari segi penjimatan kos dan masa namun yang paling utama, ianya amat sesuai untuk mereka yang ingin menikmati percutian sekalipun membawa anak-anak kecil serta warga tua. Melancong ke Taiping jika diperhatikan amat berbaloi dan cukup berpatutan dari segi penjimatan wang..



Selain dari lokasi yang disebutkan tadi, kepada anda yang ingin melihat sendiri kehebatan HUTAN PAYA BAKAU, KUALA SEPETANG  yang diperakui sebagai  pengurusan paya bakau terbaik di dunia !! dan jangan lupa menikmati keistimewaan MEE UDANG BANJIR yang terkenal di Kuala Sepetang (dulunya dikenali sebagai Port Weld). Jika berminat, anda boleh melawat kilang arang untuk mengetahui dengan lebih dekat proses menjadikan kayu bakau kepada kayu arang.
Walaupun, bandar Taiping tidak sehebat Jalan Bukit Bintang atau mungkin Pulau Pinang, insyaallah penggemar 'Sushi King',  kopi 'Starbuck' dan mereka yang terjebak dengan 'ketagihan' nasi kandar Pelita serta 'kaki wayang' tidak akan merasa kecewa, pergilah ke Taiping Sentral segalanya ada di sana.
ladang tulip di bkt larut
Air terjun 'burmese pool'




Akhirnya, bagaimana dengan pilihan penginapan?

Berikut adalah spesifikasi kemudahan yang disediakan dengan nilai bajet terbaik anda:
Lokasi : Kamunting, Taiping.
1. Jenis Kediaman :  Rumah Teres 2 tingkat
2. Jumlah Bilik : 3 bilik tidur dan 1 bilik solat (semua bilik mempunyai kipas siling-bilik utama berhawa dingin )
3. Bilik air dan tandas : 3 bilik air dan tandas (bilik air utama dilengkapi dgn pemanas elektrik)
4. Kemudahan-kemudahan lain : garaj utk meletak 2 buah kenderaan, televisyen 29 inci, seterika, toto, tikar, dapur gas, periuk elektrik, jug kettle dan kemudahan asas utk memasak.

Ruang tamu


Bilik utama dilengkapi dgn penghawa dingin, bilik air (dgn pemanas air) dan kipas siling.


Garaj utk 2 buah kenderaan

Bilik tidur ke-2 (bilik air berkongsi dgn bilik ke-3)


Bilik tidur ke-3



No comments:

Post a Comment